نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
6380
-
الف
+

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند / همایون ارشادی (10)

در این گزارش با «همایون ارشادی» یکی از هنرپیشه های معروف سینمای ایران آشنا می شوید که سابقه ایفای نقش های افغانستانی را در کارنامه هنری خود دارد.

به گزارش آی فیلم2، هنر به حیث یک زبان بین المللی پویا، مرزهای سیاسی را پشت سر گذاشته و در جهت نزدیکی ملت ها و افزایش سرعت انتقال پیام های فرهنگی گام های استواری را برداشته است.

فلم و سینما به عنوان یکی از محبوب ترین شاخه های هنر، در این مسیر پیشتاز است. ایفای نقش کرکترهایی با ملیت بیگانه هنرپیشه از همان ابتدای شکل گیری این هنر مرسوم بوده است . بر این اساس بدیهی است هنرپیشگان ایرانی و افغانستانی که در واقع از یک پیکره فرهنگی هستند و بیگانگی در آن ها معنا ندارد، در قالب شخصیت یکدیگر ایفای نقش نمایند.

در این گزارش که دهمین اشاره ما به هنرنمایی بازیگران ایرانی به حیث یک کرکتر افغانستانی است به سراغ «همایون ارشادی» رفته ایم :

«همایون ارشادی» بازیگر سینما و تلویزیون ایران، متولد 5 حمل(فروردین) سال ۱۳۲۶ خورشیدی در اصفهان، در رشته معماری در ایتالیا تحصیل کرده است.

«همایون ارشادی» به واسطه‌ دوستی با همسر «تهمینه میلانی» در سال 1371 خورشیدی در فلم «کاکادو» ساخته «تهمینه میلانی» نقش آفرینی کرد.

ارشادی توسط «میلانی» به «عباس کیارستمی» معرفی شد و موفق شد در فلم «طعم گیلاس» انتخاب شود و به عنوان نقش اول فلم بازی کند.

«طعم گیلاس» جایزه نخل طلای جشنواره فلم کن را در سال ۱۹۹۷ خورشیدی بدست آورد و بازی وی نیز مورد توجه قرار گرفت.

«همایون ارشادی» به واسطه حضور در فلم «طعم گیلاس» و موفقیت آن در فستیوال های جهانی و جشنواره کن به عنوان بهترین فلم، نظر کارگردانان بزرگ سینمای جهان را به خود جلب کرد.

وی در سال ۲۰۰۷ میلادی در فلم «بادبادک باز» ساخته «مارک فورستر» به عنوان کرکتر افغانستانی ایفای نقش کرد.

«بادبادک باز» اولین تجربه بین‌المللی و هالیوودی ارشادی بود که تجربه موفقی برای وی به حساب آمد و نقش آفرینی او نیز مورد توجه منتقدان و عموم قرار گرفت.

«همایون ارشادی» درخصوص بازی اش در این فلم در مصاحبه با آی فیلم 2 گفته است: از این که در یک فلمی با موضوع افغانستان بازی کردم بسیار خوشحال هستم؛ فلم بادبادک باز من را وارد سینمای بین الملل کرد و افتخار می کنم.

وی افزود: در این فلم کرکتر «بابا» را بر عهده داشتم که بعد از حمله شوروی به افغانستان همراه پسرش به امریکا مهاجرت کرده و در آن جا زندگی می کند..

ارشادی در ادامه افزود: در این فلم من همراه بازیگران و دوستان بسیار خوبی آشنا شدم . از جمله بهترین دوست من در واقع همان کسی است که کرکتر پسرم را در «بادبادک باز» بازی می کرد.

این بازیگر ایرانی در فلم «آرمان شهر» محصول سال 2015 میلادی ساخته «ملالی ذکریا» نیز کرکتر یک افغانستانی را عهده دار شد.

ارشادی پیش تر در خصوص نقش آفرینی خود در این فلم به خبرنگار آی فیلم 2 گفته بود: من این فلم را بسیار دوست داشتم چرا که مشکلات و مسائلی که طی جنگ یا بعد از آن در افغانستان افتاده را به تصویر کشیده است.

فلم سینمایی «لینا» محصول سال 1396 خورشیدی به کارگردانی «رامین رسولی» کارگردان افغانستانی ساکن هالند و تهیه کنندگی «سیاوش حقیقی» از دیگر آثاری افغانستانی است که «همایون ارشادی» در آن به ایفای نقش پرداخته است.

«لینا» داستانی را با موضوع دوستی میان ملت های ایران و افغانستان روایت می‌کند.

ارشادی درباره نقش آفرینی خود در این فلم در مصاحبه با آی فیلم 2 گفته است: فلم سینمایی «لینا» را بسیار زیاد دوست داشتم به خاطر این که حس خوبی به من می داد، در واقع نقش پدری را داشتم که «لینا» در خانه من بزرگ شده بود.

«دلدار» ،«از یادها رفته»، «زخم» و «تا ثریا» از جمله سریال های تلویزیونی است که «همایون ارشادی» در آن ها ایفای نقش کرده است.

از جمله فلم های سینمایی که وی در آن به ایفای نقش پرداخته نیز می توان به انزوا (1395)، ایتالیا ایتالیا (1395)، خرگیوش (1395)،آگورا (2009)، سی دقیقه پس از نیمه شب (2012)، تحت تعقیب ترین مرد (2014)، علی و نینو (2016)، آخرین سکنه (2016) و گنجشک قرمز (2018) اشاره کرد.

در پیوند با این خبر بیشتر بخوانید:

«همایون ارشادی»: فلم سینمایی «بادبادک باز» جایگاه ویژه ای برای من دارد/ تاسیس آی فیلم2 اتفاق بسیار خوبی بود

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/رضا کیانیان (1)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/محمدرضا غفاری (2)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/مهرداد صدیقیان (3)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/مسعود رایگان (4)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/قربان نجفی (5)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/لادن مستوفی(6)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/مهراوه شریفی نیا(7)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/مهتاب کرامتی (8)

بازیگران ایرانی که نقش افغانستانی ایفا کردند/ حسین یاری (9)

م ح / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر